خوانش فوکویی و نوتاریخی دو نمایشنامه اولینا گلنگری گلن راس اثر دیوید ممت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید محمد جعفری نیا
- استاد راهنما محمود دارم سید رحیم موسوی نیا
- سال انتشار 1393
چکیده
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان، و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید ممت بی تردید در زمره بهترین و مشهورترین آنان قرار میگیرد. این تحقیق به تحلیل و بررسی دو نمایشنامه گلنگری گلن راس و اولینا می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کارگرفته شده در این تحقیق، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوری های میشل فوکو می باشد و پس از ارایه ی نظریات و اصول کلیدی مطرح شده در این رویکرد، به مطالعه، بررسی، و تفسیر این دو اثر پرداخته شده است. در تحلیل مباحث درونی این نمایشنامه ها در این تحقیق، موارد زیر به تفصیل شرح داده می شوند. جایگاه جنسیت و ریشه یابی مفهوم آن، بررسی دلایل عدم حضور زن در گلنگری گلن راس، تحلیل ارتباط مستقیم قدرت و جنسیت و چگونگی آشکار شدن این ارتباط در درگیری ها و کنش و واکنشهای اجتماعی و شغلی شرح داده می شوند. نقش قدرت و گفتمان غالبی که در اختیار صاحبان قدرت در هر نهاد قرار دارد نیز در این تحقیق تشریح می گردد. اکثر چالش های درونی در این نمایشنامه ها جهت تضعیف، حذف، و یا بازیابی قدرت، که در گفتمان رایج همان رجولیت و مردی است، صورت می گیرد. در گلنگری گلن راس، ممت با کاربردهای زبانی اشاره به نوعی تعرض جنسی و حمله مردان به مردان و بردگی مردان دارد که راهی برای حذف رجولیت در یک فرد مذکر، کسب قدرت و غالب شدن بر فرد دیگر، و حذف قدرت یک فرد به وسیله ی تحقیر و توهین به اوست. در اولینا، مساله ی تجاوز جنسی مطرح می شود که خود ابزاری است برای حذف قدرت یک زن که صاحب قدرت است. در این تحقیق نه تنها این موضوع از منظر خشونت و کاربرد آن در این دو اثر به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد، بلکه با ارائه ی تعریف سنتی هویت و تفاوت آن در تاریخ گرایی نوین، به ریشه یابی این موضوع می پردازیم. همچنین نشان داده می شود که چگونه مقاومت در برابر قدرت صورت می گیرد و باعث چرخش قدرت و ایجاد شبکه ی قدرت می شود. چرخش قدرت و برعکس شدن نقش ها از نکات بسیار مهم و درخور توجه در اولینا است. شکست گفتمان های بزرگی چون رویای آمریکایی، فمینیسم، مردسالاری، کاپیتالیسم، گفتمان رایج انسان خودساخته، گفتمان رایج آکادمی ها و مراکز تحصیلی نیز از جمله موضوعات دیگر مورد بحث در این تحقیق می باشد. و در آخر، به تشریح کاربرد و نحوه ی استفاده ی دیوید ممت از زبان به عنوان ابزاری جهت بسط و نمایش هنرمندانه ی موارد مذکور می پردازیم. اما چیزی که در پایان تحقیق هم در گلنگری گلن راس و هم در اولینا بسیار چشمگیر و قابل تامل به نظر می رسد این است که چگونه آزادی های شخصی و در نتیجه هویت شخصیت ها فدای خدمت به نهادها و نظام های پرقدرت سیاسی و اجتماعی می شود.
منابع مشابه
بررسی دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت در پرتو نظریات میشل فوکو
پایان نامه ی حاضر مفهوم قدرت از دیدگاه فوکو را در دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت بررسی می کند. قدرت از دیدگاه فوکو مفهومی است مثبت و مولد که از طریق فرایند بهنجارسازی افراد را در جهت منافع خود کنترل می کند. مقاومت در برابر چنین قدرتی ناگزیر باید از درون خود شبکه ی قدرت صورت گیرد و به عبارتی صورتی درون زا به خود بگیرد. چراکه فوکو اذعان دارد که قدرت به شکل مویرگ هایی درهم تن...
15 صفحه اولتقلا بر سر قدرت در دو نمایشنامه دیوید ممت: گلنگاری گلن راس و اولیانا
این تحقیق به بررسی چکوتگی تقلا بر سر قدرت در دو نمایششنامه دیوید ممت- گلنگاری گلن راس و اولیانا- می پردازد. ممت همواره در نمایشنامه های خود آثار مخرب رویای آمریکایی را مورد بررسی قرار می دهد و برای روشن شدن ماهیت رقابتی جامعه آمریکا شخصیت های نمایش نامه هایش را در موقعیت هایی قرار می دهد که در آنها تنها هدف و تنها راه شخصیت هایش برای بقا پیشی گرفتن از یکدیگر حتی به قیمت تمامی ارزش های انسانی اس...
15 صفحه اولتوهم رویای آمریکایی در نمایشنامه های بوفالوی آمریکایی و گلن گری گلن راس اثر دیوید مامت
رویای آمریکایی درون مایه بسیاری از آثار ادبیات آمریکا می باشد. بنابراین این رساله با بررسی نمایش نامه های بوفالوی آمریکایی و گلن گری گلن راس اثر دیوید مامت تلاش می کند تا آثار مخرب این رویا را بر روی اخلاقیات و روابط انسانی نشان دهد. آثار برگزیده جهت بررسی و تجزیه و تحلیل اگر چه ممکن است در نگاه نخست از لحاظ ساختاری بسیار ساده به نظر برسند ولی در بر دارنده لایه های عمیق معنایی می باشند که بیانگ...
نقد مقالۀ «جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخگرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت»
نوشتار پیش¬رو به معرفی و نقد مقالۀ «جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخگرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت» نوشتۀ فاضل اسدی امجد و یاسر ذوالفقاری (فصلنامۀ نقد ادبی، سال دوم، شمارۀ هفتم، پاییز 1388) می پردازد و تلاش می کند از این طریق به برخی از چالش های پژوهش های نقد ادبی به طور کلی و رویکرد تاریخ¬گرایی نو به طور خاص اشاره کند. گرچه این رویکرد چندان نو نیست و زمان قابل توجهی از پید...
متن کاملجنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخ گرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید مَمِت بی تردید در زمرهء بهترین و مشهورترین آنان قرار می گیرد. این مقاله به تحلیل و بررسی نمایشنامهء گلنگری گلن راس، معروفترین اثر مَمِت و برندهء جایزهء پولیتزر می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کار گرفته شده در این مقاله، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوریها و نظریات میشل فوکو می باشد. در تحلیل مباحث درونی ن...
متن کاملقدرت و بازی زبان در نمایشنامه های اولئانا اثر دیوید ممت و منجی در صبح نمناک اثر اکبر رادی
در فایل اصل مقاله موجود است
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023